Saturday 24 November 2012

Meraih pahala melalui FACEBOOK


Facebook adalah sebuah tapak web rangkaian sosial yang dikendali dan dimiliki secara persendirian oleh facebook . Tajuk ini bukanlah menggalakkan kita untuk terus berfacebook kerana termotivasi dengan terma 'pahala' . Ia cuma sebagai pendorong kepada kita untuk memanfaatkan masa yang terluang semasa berfacebook untuk memperoleh pahala dariNya . 

1. Facebook chat 

Berbual menggunakan facebook chat sememangnya menyeronokkan . Sahabat yang jauh terasa dekat . Masa yang lama terasa singkat . Tambahan pula , dengan adanya video call , seakan terlekat tubuh di hadapan komputer . Lepas seorang , seorang lagi . Hingga larut malam . Adalah lebih baik jika chating itu terisi dengan perkongsian ilmu yang bermanfaat . Boleh jadi ia perbincangan masalah dalam pembelajaran , perbincangan isu-isu agama ataupun sekadar bualan bagi mengeratkan ukhuwah . 


2. Status 

Terkadang rasa lucu , geram , keliru , hairan dan seronok melihat ragam status rakan-rakan facebook setiap hari . Ada yang jenis update status setiap jam . Ada yang suka meluahkan perasaan selepas putus cinta . Ada yang meluahkan kemarahan di facebook . Tidak kurang juga , ada yang bergaduh , saling perli-memerli . Bagi yang membaca status , jari-jemari ligat menekan like . Ada juga yang menulis status  dan mengharapkan like yang banyak . Like yang banyak mungkin suatu kepuasan buat dirinya . Tulislah status yang bermanfaat , diletakkan link ceramah agama dari Youtube , ataupun sekurang-kurangnya video-video yang menarik , lucu dan berunsur nasihat dari blogger terkenal Malaysia dari Mat Luthfi , Anwar Hadi atau Aiman Azlan . Boleh juga upload gambar-gambar yang bermanfaat , design testi yang menarik dari ILuvIslam , lukisan dari Rusydee Artz , komik Islamik dari MFR Studio dan juga komik dakwah online . 


3. Group 

Kadangkala , aplikasi group ini agak menyerabutkan . Apabila semuanya agak mudah dalam Facebook ini , maka makin ramai yang membuat group . Lalu di add masuk ramai orang kedalamnya . Kadangkala , tidak pernah diminta untuk masuk ke group itu , tahu-tahu sudah di add masuk . Cuba turut serta dalam perbincangan group dan lontarkan pandangan , ilmu mahupun komen kita sendiri . Usah sekadar menjadi 'silent reader' (tuju kepada diri sendiri juga) kerana kadangkala kefahaman kita terhadap sesuatu isu mungkin tersasar dari maksud sebenar . Jadi , dengan mengemukakan pandangan mahupun komen , kefahaman kita mungkin lebih jelas . 


4. Share

Gunakan kemudahan share untuk berkongsi notes dan status rakan-rakan yang bermanfaat . Adalah lebih baik berkongsi status ilmuan-ilmuan agama kita seperti Ustaz Zaharuddin , Ustaz Hasrizal dan Ustaz Azhar Idrus ataupun status motivasi dari Prof Dr Muhaya , Wardina Safiyyah dan lain-lain . 


5. Notes

Kemudahan aplikasi notes di facebook wajar diguna sebaiknya untuk dakwah . Apa sahaja yang anda peroleh dari pembacaan anda , ringkaskan dan letak di notes dan tag seramai mungkin rakan-rakan anda . Kita sudah ada majalah Solusi , Tarbawi , GenQ , Fardu Ain , Majalah i , Q & A dan lain-lain . Malaysia sudah kebanjiran dengan majalah-majalah agama . Manfaatkannya untuk mengutip dan menyebarkan seberapa mutiara ilmu di dalamnya . Apa yang penting , pastikan apa yang kita peroleh dari pembacaan perlu dari sumber yang tepat dan bukannya mesej berantai , risalah-risalah yang entah dari mana sumbernya dan emel yang tiada asasnya . Tidak pasti ? Rujuklah individu yang lebih arif . 


Mudahnya mendapat manfaat dan pahala dari Facebook . Ingatlah , Facebook bukanlah segala-galanya dalam hidup anda , namun anda boleh menjadi lebih bermakna dengan manfaat dari Facebook . Bahagi masa anda dengan sebaiknya . Semoga manfaat yang kita peroleh mampu menjadi bekal kita di sana nanti . Wallahu'alam 

#artikel ini dipetik dari ILuvIslam.Com

No comments:

Post a Comment