Thursday 15 November 2012

Aurat wanita dari Al-Quran dan Hadis

Assalamualaikum ... 


Sebagai gambar hiasan 

''Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka dari melihat yang haram dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka , bapa mereka , bapa mertua mereka , anak-anak mereka , anak-anak tiri , saudara-saudara , anak bagi saudara-saudara lelaki , anak-anak bagi saudara perempuan , lelaki yang telah tua yang tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah , wahai orang-orang yang beriman supaya kamu berjaya ''.

  • Bulu kening -> Rasulullah melaknat perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta untuk dicukurkan bulu kening .
  • Kaki (tumit kaki) -> ''Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki atau mengangkatnya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan'' . 
  • Wangian -> '' Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya , maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zina ''. 
  • Dada ->  ''Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan tudung hingga menutupi dada-dada mereka ''.
  • Gigi -> Rasulullah melaknat perempuan mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya . '' Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik , yang mengubah ciptaan Allah ''.
  • Muka dan tangan -> Asma binti Abu Bakar telah menemui Rasulullah dengan memakai pakaian yang tipis . Sabda Rasulullah : Wahai Asma ! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid , tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja ''.
  • Tangan ->  ''Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya ''.
  • Mata -> '' Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pandangannya ''. Sabda Nabi SAW : ''Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan yang lainnya ''. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama , pandangan yang seterusnya tidak dibenarkan ''.
  • Mulut (suara) -> Janganlah perempuan itu terlalu lunak dalam bicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya , tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik . Sabda Rasulullah : ''Sesungguhnya akan ada umatku yang munim arak yang mereka namakan dengan yang lain , iaitu kepala mereka dilalaikan dengan bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan , maka Allah akan tenggelamkan mereka itu di dalam bumi ''. 
  • Kemaluan -> Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin , hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka . Apabila seorang perempuan itu sembahyang lima waktu , puasa di bulan ramadhan , menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya , maka masuklah ia kedalam syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya . Tiada seorang perempuan pun yang membuka pakaiannya bukan dirumah suaminya , melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah .
  • Pakaian -> '' Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti ''. ''Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong kepada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat . Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak mencium baunya . (keterangan) : mereka yang berpakaian tipis , jarang , ketat , membentuk dan berbelah / membuka bahagian-bahagian tertentu . ''Hai nabi-nabi , katakanlah kepada isteri-isterimu , anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin , hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali . Lantaran itu mereka tidak diganggu . Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang ''.
  • Rambut -> ''Wahai anakku Fatimah ! adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu didunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya ''.

#artikel dari ILUVISLAM.COM

No comments:

Post a Comment